Scones

Visst e det gott! Jag försöker göra scones på söndagarna och äta det som brunch.. perfekt mättande, lätt att göra och smakigt gott! Man kan ha olika pålägg på scones, vanligast är väl ost med marmelad. Jag gör istället som danskarna, jag tar sylt med ost. Sedan mkt med te till detta, min favorit är björnbärsblandningen från Öhr´s lantcafé utanför vxö. Men nu är snart det slut...

För dom som vill ha receptet på mina scones får det nedan, hämtad från självaste hemkunskapsboken.

  

Scones 1 st:
(beräkna en per skalle om man är hungrig, annars kan två pers dela)

2 ½ dl Vetemjöl
1 tsk Bakpulver
1 krm Salt
25 g Margarin
1 dl Mjölk/Fil

Sätt ugnen på 250 grader. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Smula ner margarinet i blandningen (går även bra med flytande). Tillsätt mjölken/filen och blanda ihop allt kvickt. Lägg på en plåt med bakplåtspapper, tryck ut degen så den blir drygt 1½ cm tjock. Nagga och skåra ett kors (4 delar) över den. Grädda i ugnen direkt i 10 minuter. Ät dom nygräddade.

Kram Kram Karro

Kommentarer
Postat av: Fridasfunderingar

Åh så gott! *slickar mig om läpparna* Kan du inte komma hem till mig och baka????KRAM!

Postat av: karolina

Gärna, när ska vi passa in detta??

2007-08-26 @ 13:08:59
URL: http://kexxet.blogg.se/blogga
Postat av: Pia

Jag älskar scones men jag har ett annat recept som jag brukar använda, men jag provar ditt nästa gång. Kanske till kvällsfikan.

2007-08-27 @ 09:26:38
URL: http://vitahuset.blogg.se
Postat av: Fridasfunderingar

När du vill gumman, när du vill! :D

2007-08-28 @ 16:01:21
URL: http://fridasfunderingar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback