PALT

japp, idag har jag gjort palt, alldeles själv också! För första gången i mitt liv har lilla jag gjort pitepalt. När jag letade recept insåg jag att jag hade drygt fem olika recept. Det bästa är nog det jag fått från Turistbyrån i Piteå, som jag tog när min kära vän Frida jobbade där.
Slutligen blev det ett sjätte recept efter att ha kollat igenom alternativen tillsammans med min käre far. Så till konsum, handla rimmat sidfläsk, potatis och rågsikt, och sedan hem och planera. Fläsket stektes, potatisen skalades och revs. Sedan mjölblanding, salt och potatis tillsammans. Forma, gör ett hål, fyll med fläsket, stäng igen doppa i vatten. typ....

        


15 paltar blev det. Och gott var det. Än så länge har jag överlevt, en timme efter jag har ätit. Detta åtnjöts med äkta hemmagjord lingonsylt (av mig själv!) på egenplockade lingon och lite smör till, dock inte äkta.
Så så här såg det ut när allt var upplagt, tillsammans med ett stort glas kall mjölk!

image183


Det värst är att jag nu är inbjuden till Emma för lite "bunde" och pannkakor (bonde söker fru).. ska ha med mig lite hjortonsylt som söderlänningarna ska få testa (Ann å Emma å lenhovda-bor, en by utanför vxö)..
Ha en bra kväll!!

Kram Kram Karro

Kommentarer
Postat av: Fridasfunderingar

Så smaskigt!Och vad duktigt du var!Många poäng på husmodersskalan :D KRAM!

Postat av: Annaboda

Tackar tackar! Och vilka SNYGGA paltar. Riktigt "piteåiskt". Bra!

2007-10-11 @ 22:36:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback