Pussel-mani

Jag helt enkelt älskar att bygga pussel. Är så beroende, så att när jag börjar måste jag bygga klart det innan jag kan sluta. Visst e det tragiskt!! Har flera pussel som jag har i ett skåp, har väl mellan tio och femton stycken i storleken på 500 bitar upp till 1500. Ett pussel på 500 bitar tar några tmmar, medan pusslet på 1500 bitar tar en längre stund.

Motivet är mycket viktigt. Det får inte vara en massa skog eller himmel, det ska vara varierat så att man kan ana på varje liten pusselbit var den kan ligga. Dock gillar jag inte dom "tecknade" med en massa folk tex på en idrottsarena. Helst en stad, kanske vid lite vatten, med berg i bakgrunden. Lite träd, blommor och sånt.
Bästa pusseltillverkaren är Schmidt-pussel (tror det stavas så).. Dom har klara bilder med skärpa över hela pusslet, bitarna passar inte med en massa andra och bra kvalite.

Lördagen förra veckan började jag på mitt stora 1500-bitar pussel. Detta då jag hade lördag och söndag helt ledigt och bara skulle slöa för att må lite bättre med mig själv. Jag började på lördag förmiddag och slutade fredag kväll kl 23:44. Dock har jag inte lagt pussel hela tiden. Totalt tog det ungefär 15-17 timmar. Lite långsamt för att vara mig, men motivet var lite svårt.. Mkt berg!!

     


Först läser man in motivet (Bild 1). Vad är det jag ska lägga, vad är intressant att lägga märke till. Sedan "rensar" jag alla pusselbitar. Alla kantbitar i en hög, och sedan delar jag in resten i kategorier och lägger i separata skålar (Bild 2). Här var kategorierna rätt så många; himmel, kanoter + brygga, vatten, granskog, kopparberg och berg med snö. Till detta måste man självklart hålla blodsockret i schack och därför fanns en obligatorisk godisskål med, för mat vet aldrig när man tittar upp och inser att man e jäääätte-hungrig.

     

När rensningen är klar, så är det dags att lägga kantbitarna (Bild 4). Därefter är det bara att börja med en av kategorierna. Jag valde Kopparberget (Bild 5). Sedan fortsätter man på nästa kategori osv (BIld 6). Till slut har man lite bitar över från olika kategorier, tex har en bit från sjön hamnat i skålen med skogen. Detta brukar lösa sig under tidens gång.. Slutligen så blir man klar och det är en fröjd att se resultatet.

image193


För att du ska få en storleksförståelse, så kan du jämför med värmeljuset till höger. Men det finns en sak jag ALDRIG kommer att göra. Det är att limma ihop det och sätta upp det på väggen. Hur fult är inte det??

Vad duktig du är som läst ända hit!
Kram Kram Karro

Kommentarer
Postat av: Anna Fredriksson

Åh vad jag blev sugen på att pussla.
Började med ett för några månader sen.
Pusslade hela tiden men när jag kommit ungefär halvvägs spillde Johan ut 1 glas vin !!! över pusslet och bilden lossnade på alla bitar som blivit blöta.
Tror du jag blev pissed eller. Tappade all inspiration och slängde ner alla bitarna i kartongen och gick och la mig. Har inte pusslat sen dess.
Får nog ta och önska mig ett nytt pussel i julklapp.

2007-10-27 @ 18:11:58
Postat av: Karolina

Anna: du kan få låna nåt av mina.. å köp en pusselmatta så kan du vika ihop det när du vill pausa.. kramis!

Postat av: Åsa

Håller med dig om att limma ihop pusslen och sätta på väggen. Hysteriskt fult!!

2007-10-29 @ 22:53:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback