Ryggbesvär

I fredags fick jag massage av min kollega, som är utbildad massör. Hon höll på länge och ordentligt, det bästa är att hon hittade problemet. Jag har något som kallas "falsk ishias" och sitter beläget i mellersta sätesmuskeln (japp, på rumpan!).

Falsk ischias är mycket vanligare än äkta och svarar alldeles utmärkt på kiropraktisk behandling. Smärtan är lindrigare och mer diffus än vad som uppstår vid äkta ischias. Det är sällsynt att den fortsätter nedanför knät. Strama muskler eller spända muskler i sätet eller i benen bildar med tiden s k triggerpunkter. Dessa försvinner inte när man stretchar utan behöver behandlas.

Falsk ischias har många olika orsaker men härrör sig således aldrig från ett diskbråck. Här är orsakerna i stället rörelsestörningar i ryggraden eller i bäckenlederna, t ex:

  • överbelastning eller felbelastning av ryggen
  • benlängdsskillnad
  • fel skor
  • gamla fot- eller knäskador
  • fotproblem - nersjunken hålfot
  • sjukdomar i ryggen, bäckenlederna eller höftlederna
  • tjock plånbok


- Utdrag från en sida på internet...

Mina muskler var väldigt spända och hon fick knappt massera från början. Nu stretchar jag varje dag och försöker träna min rumpa ordentligt.



Kommentarer
Postat av: Ida

Se jag hade SÅÅÅ rätt! =))


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback