Semestern

Snart är semestern slut, sista dagarna denna vecka och då ska jag bara njuta. Var igår på Kosta Outlet med Cicci, kom hem med några tröjor och en fin svart bricka från Sagaform.

Så här har min semester sett ut i korta drag:

Onsdag åkte jag till mormor i Göteborg. Varmt och härligt i luften och vi åt lunch på Jensen Böfhus inne i stan. Sedan tog vi det lugnt och drack lite rosévin i solen. Torsdagen handlade vi mat och var på IKEA en sväng. Kom hem med två kuddfodral och 4 ljusstakar.

Fredagen stod vi tio i tio utanför systemet och inhandlade diverse alkoholvaror inför kvällen. Sedan hem och städa, för på kvällen kom mor och far till Götet.

Lördag var det dags för den obligatoriska shoppingen på Cassels inne i Nordstan, sedan middag hos Anita & Janne för att avsluta med en promenad på 2 och en halv timme (!!) runt omkring deras nya bostad (Lindholmen, Ramberget, Slottsberget, Eriksberg m.m.).

Sedan på söndag middag på samma ställe, nu med även syster med familj och Anitas barn och respektive. Måndagen dags för Liseberg, trist bara att dom stänger allt kl tio! Tisdagen förberedde vi inför resan till Gotland, packa och sånt. Vi hann även med en fika hos Sara och Peter.

Tio i tre på onsdagmorgonen/natten, vaknade vi med en knall. Sedan blixt och ytterligare en knall. Ett stort åksväder hade kommit över oss och blixtarna dansade över himlen. Och sedan gick strömmen!

Kärra i mörker!

Det vara bara att stiga upp och förbereda sig. Klockan fem skulle vi åka iväg. Frukost serverades i "Lasses trädgård" i Jönköping, bakad av Janne´s mamma. Sedan gick färjan från Oskarshamn kl 11, så där mötte vi upp Kent-Åke och Kerstin med barn och respektive. Nu var vi ett gäng på totalt 23 pers: Mormor, hennes tre barn, 7 barnbarn, 3½ barnbarnsbarn och en massa respektive.
På Gotland regnade och gjorde det ända till torsdag eftermiddag. Jag och pappa tog en promenad när det slutat regna, men det blåste en hel del! Visst är det fint med vinranka på träden!

Sedan hade vi iaf bättre tur med vädret. Fredagen fyllde mormor år och vi alla sjöng för henne. Sedan var det tårtkalas ute i solen och lekar, och fika inne i Visby stad. Var tvungen att testa den omtalade Saffranspannkakan, mumsigt gott med Slånbärssylt till! Kvällen åt vi på Värdshuset Lindgården, inte min billigaste måltid precis men vilket mört lammkött. Och mullbärsparfaiten var också god.

Sedan kom två dagar fulla med bilåkande och sightseeing. Lördagen tog vi södra Gotland (från Visby sett) och söndagen norra. Vi såg Hoburgsgubben i söder och Fårö med alla raukar i norr. Vill inte ens räkna alla mil det blev. Måndagen hyrde jag och pappa cyklar och for iväg en sväng. Sedan la vi oss på stranden eftersom det var så vackert väder, så årets första dopp blev i Gustavsvik. Därefter middag och shopping i Visby.

Vi hann även med en Kusinkväll, då inga "gamlingar" eller barn var tillåtna. Vi åt middag på Isola Bella och sedan tog vi en runda på Munkkällaren. Så nu har man gjort Visby By Night också! =)

Tisdag var hemresedag. Städning av stugan på morgonen och sedan shopping (har dock knappt handlat nåt) inne i Visby. Kollade in stekarna på Stora Torget och kollade in Färjan-Håkan i baren på middagsstället. Färjan var sedan framme i Oskarshamn kl 20:00, och efter lite ompackning så åkte jag, mamma, mormor och pappa till Växjö. Fick visa mormor min lägenhet och bjuda dom på lite fika innan dom åkte igen.

Utsikten från stugdörren

Har hunnit packa upp allt och tvättat. Så idag ska jag belöna mig med lite skön solning och slappning. Kanske en löptur i afton borde genomföras...