Köket

Nu är äntligen kakel- och bänkskivorbytet klart! Allt kakel är fogat och bänkskivorna (nu kapade i rätt längd) är på plats. Jag har geggat silikon överallt, men jag fick varken fylligare läppar eller större tuttar för det...

Minns ni hur det såg ut
från början?




 

Och så här såg kaklet ut:



Lördagen kom, alla grejer var nu hemma, så det var bara att börja knacka kakel. Började i liten skala och fick ner några stycken. Tyvärr upptäckte jag att hela betongväggen följde med kaklet ner, så jag insåg snabbt att detta är inte bra. Det största hålet var nog 35-40 mm djupt:



Uschanemej, vad skulle jag nu göra? Min hjälte, Pappa, fanns bara på telefon och kunde inte hjälpa mig så mkt. Men tack och lov har jag underbara kamrater. Jag pratade med Björn och han kom på söndagen. Innan dess hann jag sandpappra betongen, måla lite vägg och skruva fast bänkskivorna.
Vi åkte till K-rauta (tredje gången på en vecka) och köpte gipsskivor. Väl hemma fäste vi dessa med fix och plugg + skruv. Sedan började vi kakla på den väggen som inte gipsades och det var underbart att se lite framsteg. Jag tjuvvisade lite i söndags kväll vad vi hade åstadkommit.

Sedan har jag arbetat mellan arbetspassen, så här såg veckan ut:

Måndag: skruvade fast den sista lilla bänkskivan, städade och sprang sedan Vårruset.
Tisdag: Tio över sju la jag på första fix-klicken och tryckte fast den sista kakelbiten runt halv tio-tiden. Sedan jobb.
Onsdag: Efter jobbet vispade jag fogen och kletade ut på den lilla väggen, gud vad fog det gick åt och vilken pilljobb med dessa små och hundratals hål.
Torsdag: Resten av fogen lades på men när det var drygt en halv m2 kvar, så var fogen slut. Jag gav upp och for tll frissan istället:



Sedan premiärjobbade jag min första natt. Inte nåt hade jag att göra. Ingen akutoperation, inte ett tfn-samtal, inte ens lite stickhjälp. Så jag fick sova hela natten mellan halv ett och tio i åtta.
Sedan cyklade jag direkt från jobbet (efter lite frukost) till k-rauta (numera är jag stammis där) och köpte ett sista kilo fog. Detta kletade jag på och sedan lekte jag som sagt med silikonet. Och tro det eller ej, efter en dag med klet och städ, så är nu allt i princip klart. Lite lampor och sånt ska upp, men ska först till IKEA nästa helg.

Så här är resultatet:









Så jag är mer än nöjd, nu firar jag med lite Bacardi Breezer och ska nu ta mig lite Baileys. Så en vecka tog det inklusive heltidsarbete och springlopp. Jag känner mig mer än nöjd och ler så fort jag kommer in i köket... Så nu är ni välkomna hit på fika! (måste bara baka först)

Kram Kram Karro

Ps, Mamma, visst blev det fint med grönt kakel!

Kommentarer
Postat av: Ullis

Det blev ju som ett helt nytt kök. Bra jobbat tjejen !! Hoppas nu att du får en lugn helg. Kram kram.

2009-05-16 @ 09:47:57
Postat av: Sofie :)

Vad fint det blev! Kram kram Sofie. :)

Postat av: Anna

Så jäkla duktig du är och vad snyggt det blev. Och snygg i håret är du också!

2009-05-18 @ 08:47:57
URL: http://enannansidaavanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback